To produkt (bądź też usługa) jest zasadniczym elementem wykorzystywanym do tworzenia więzi między klientem a przedsiębiorstwem. Dzięki produktowi konsument poznaje markę, a jeśli jest zadowolony, to staje się stałym klientem. Można o tym zapomnieć, zwłaszcza w ciągłej pogoni za ciekawą reklamą, badaniami popytu i podaży, wrażliwości cenowej itp. Priorytetem dla rozwijającej się firmy powinno być sformułowanie potrzeb klientów odnośnie nowo powstającego lub modyfikowanego produktu. Temu służą badania produktu, będące częścią ogromnego obszaru, jakim są badania rynku. Dzięki profesjonalnie przeprowadzonej analizie opartej na danych pochodzących z badania możliwe jest utworzenie produktu doskonale dopasowanego do potrzeb klientów, co może znacząco wpłynąć na rozwój całego przedsiębiorstwa. W sposób szczegółowy dzięki badaniom produktu można określić oczekiwania dotyczące cech produktu, zapotrzebowania na produkt, postrzegania produktu na tle konkurencyjnych, czy barier zakupu.
Jak produkt oceniają konsumenci
Testy konsumenckie to jedno z narzędzi badań rynku. Są one podstawą badań produktu. Dzięki nim ocenia się zadowolenia klienta z danego produktu oraz przewidywane efekty wprowadzenia produktu na rynek lub modyfikacji produktu funkcjonującego na rynku. Na przykład należy zbadać, jak odbierane jest opakowanie, logo, kolorystyka, sposób przekazywania informacji o produkcie. Można w ofercie umieścić doskonały produkt, ale pomylić się co do sposobu informowania o jego walorach konsumentów. Zatem już na etapie dopracowywania produktu, warto zwrócić się do analityków badania rynku w sprawie określenia efektywnego sposobu informowania o cechach produktu. Testy konsumenckie mogą też dotyczyć samego produktu, np. smaku, zapachu, przydatności, trwałości. To nie tylko badania laboratoryjne czy testy wytrzymałościowe są związane z produktami. Testy konsumenckie są nie mniej istotne, a zdecydowanie prostsze do realizacji, jeśli powierzy się ją doświadczonemu zespołowi ekspertów z dziedziny badań rynku.
Istota sukcesu firmy osiągana dzięki badaniom rynku
W celu maksymalnego wykorzystania atutów badań rynku, w tym badań produktu, należy uchwycić niejawne potrzeby i motywacje klientów. Temu służą insighty konsumenckie. To zespół działań zmierzających do poznania prawdziwych, najbardziej istotnych potrzeb klientów oraz motywacji, którymi kierują się podczas zakupu. Często insight polega na odkryciu nieuświadomionych mechanizmów, którymi kierują się konsumenci podczas dokonywania wyboru. Nie da się ich poznać bez przeprowadzenia podstawowych badań rynku. Korzyści z zainwestowania w takie badania mogą być zaś nieocenione. Dzięki testom konsumenckim i insightowi, dużo łatwiej przyjdzie dopracowanie produktu i stworzenie odpowiedniej reklamy.